לדילוג לדף הבית

סיטיפס הרכבת הקלה - נעים להכיר:

רכבת קלה עירונית הינה כלי תחבורה מקובל ונפוץ בעולם להסעת המונים אך חדש בארץ.

 ירושלים, עיר הבירה והעיר הגדולה ביותר בישראל, משתרעת על פני שטח של כ-126,000 דונם, ומונה מעל -850,000 תושבים. העיר זכתה להיות הראשונהוהיחידה עד כה בארץבה פועלת רכבת קלה.

הרכבת הקלה בירושלים שהחלה לפעול באוגוסט 2011, משרתת מידי יום כ- 145,000 נוסעים ומהווה למעשה את עמוד השדרה במערכת התחבורה הציבורית המתקדמת והחדשנית ההולכת ונבנית בעיר והיא אחד מפרויקטי תשתיות התחבורה העירונית הגדולים בישראל.

 

מגוון האוכלוסיות בירושלים - תושבים בשכונות השונות, סטודנטים, מבקרים ותיירים רבים מישראל ומרחבי העולם, הביאו את העיר להחזיק בשיא של שימוש בתחבורה ציבורית בהשוואה לערים גדולות אחרות כמו ת"א או חיפה. רחובות ירושלים צרו מלהכיל את כמויות האוטובוסים והרכבים ודבר זה יצר עומסי תנועה רבים בחלקים נרחבים בעיר והקשה מאוד על ההגעה למרכז העיר. פקקים, רעש, זיהום אוויר ונגישות לקויה היו מנת חלקם של תושבי וסוחרי מרכז העיר והשכונות הגדולות.

 

נתונים אלו ואחרים, הביאו את מקבלי ההחלטות במדינה להוציא מכרז להקמת קו רכבת קלה בעיר, ראשון מבין כמה שיהוו יחד רשת רכבות קלות שתשפר משמעותית את התנועה והנגישות בירושלים תוך הקפדה על איכות הסביבה, נוחות הנסיעה ונגישות מלאהקבוצת 'סיטיפס - הרכבת הקלה בירושלים' נבחרה לתכנן, להקים, להפעיל ולתחזק את מערך הקו האדום של הרכבת הקלה למשך 30 שנה.

 

קבוצת סיטיפס מביאה עימה לירושלים עוצמה כלכלית, חדשנות טכנולוגית, ותודעת שירות חדשה ומתקדמתהקבוצה מורכבת מחברות מובילות בתחומן, כולן בעלות ניסיון עשיר והצלחות מוכחות בביצוע פרויקטים מורכבים בתחומים שונים ומגוונים. החברות המרכיבות את קבוצת סיטיפס הן אשטרום, אשטרום נכסים, הראל וקרן תשתיות ישראל. יו"ר סיטיפס הינו שר האוצר לשעבר אברהם (בייגה) שוחט ומנכ"ל החברה הוא ירון רביד.

 

מערך הרכבת הקלה כולל צי של 23 רכבות כאשר כל רכבת מורכבת מ-2 קרונות מדגם  302-Citadis. הקרונות ומערכות הרכבת יוצרו במפעלי חברת "ALSTOM"  בעיירה לה רושל אשר בצרפתאורך כל קרון הינו 32.52 מטרים ורוחבו 2.65 מטריםכל רכבת מכילה כ-500 נוסעים, שווה ערך ל-10 אוטובוסים.


קיבולת נוסעים גדולה זו, מתאפשרת הודות לעובדה שרוב שטחה הפנימי של הרכבת מיועד לנוסעים בעמידה. תפיסה תכנונית זו מבוססת על כך שמדובר בנסיעות עירוניות קצרות יחסית. לטובת ישיבה הוקצו 112 מושבים קבועים בהם ישנה עדיפות למבוגרים ועוד 16 מושבים מתקפלים בכל רכבת המיועדים לנוסעים עם מוגבלויות.

 

לצורך תפעול הרכבת הקלה ואחזקתה למשך תקופת הזיכיון, הוקמה חברת Connect Jerusalem Ltd, בראשות מנכ"ל החברה ערן שכטמן. החברה מתחזקת באופן מלא משלב התכנון וההקמה ומבטיחה את התאמת המערכת לסטנדרטים הנדרשים לתפעול. בשלב ההפעלה, החברה אחראית לנסיעה התקינה של הרכבת, לעמידה בלוחות הזמנים והקפדה על השירות לנוסעים.

 

הרכבת הקלה בירושלים הינה מערכת התחבורה הציבורית הראשונה בישראל שפועלת עם העדפה וקדימות ברמזורים. בתחנות ובקרונות מופיע מידע לנוסעים בזמן אמת ולנוסעים עם מוגבלויות מתאפשרת נגישות מלאה ונוחה. בזכות הרכבת הקלה הופחת עומס התנועה בכבישי העיר ואיכות החיים והסביבה השתפרו משמעותית. מנועי הרכבת חרישיים ונסיעתה שקטה, כך שהיא אינה מהווה מטרד רעש לסביבה. כתוצאה מהפעלת הרכבת הקלה ירדה רמת זיהום האוויר ברחוב יפו בכ-70 אחוזים. רמות הרעש לאורך הקו ירדו בצורה משמעותית, ואם בעבר רחוב יפו היה גדוש במכוניות ומזוהם מעשן אגזוזים, הרי שמאז הופעת הרכבת הקלה, הפך הרחוב למרכז עיר מודרני, שקט, פורח ומלא חיים. למעשה, כחלק מחזון החייאת מרכז העיר, תוכנן הקו הראשון כך שיספק נגישות נוחה וזמינה למרכז העיר המתחדש והמתפתח. רחוב יפו המהווה את הציר המרכזי, שינה את פניו כך שכיום הוא מדרחוב נאה ושקט המאפשר מעבר להולכי רגל ולרכבת הקלה בלבד.

 

פיתוח קו הרכבת הקלה מביא לשגשוג ופריחה נדל"נית ועסקית בעיר, לצמיחה של מרכזי תרבות ובילוי ולנגישות של תושבי שכונות גדולות כמו פסגת זאב, בית וגן, בית הכרם, בית חנינא, שועפאט, הגבעה הצרפתית ועוד למרכז העירמהשכונות השונות ברחבי העיר ניתן להגיע אל תחנות הרכבת הקלה לאורך ציר נסיעתה באמצעות מערך של קווי אוטובוסים מזינים וכן ניתן לחנות את הרכב באחד משלושת חניוני 'חנה וסע' ולהיכנס לרכבת בקלות ובנוחות.

 

 

התמונה למטה באדיבות חסן חוויס, מתוך תחרות הצילום של סיטיפס 2016

חסן חוויס (8)-2.jpg